Metodika nastave povijesti
Metodika nastave povijesti I.
Materijali
Preporuka Vijeća Europe br. 1283 iz 1996.
Preporuka Vijeća Europe br. 15 iz 2001.
Robert Stradling, Multiperspektivnost u nastavi povijesti
Metodika nastave povijesti II.
Materijali
Bloomova taksonomija
Revidirana Bloomova taksonomija
Kompetencije i ishodi učenja
Višestruka inteligencija
Marijana Marinović, Nastava povijesti usmjerena prema ishodima učenja
Poučavanje za učenje
Elvi Piršl, Nastavna sredstva i pomagala
Nacionalni okvirni kurikulum
Program nastave povijesti za srednje škole
Ispitni katalog za državnu maturu iz povijesti
Metodička praksa
Naputci za obavljanje metodičke prakse
Uvjet za obavljanje Metodičke prakse je uspješno svladano gradivo iz kolegija Metodike nastave povijesti I. i ispunjen dio obveza iz Metodike nastave povijesti II.
Student mora odraditi 30 sati hospitacija u bilo kojoj osnovnoj ili srednjoj školi u Republici Hrvatskoj. U dogovoru s mentorom moguća su određena minimalna odstupanja. U školu se student treba javiti (mentoru i ravnatelju) s ispunjenom i ovjerenom uputnicom.
Student treba steći uvid u cjelokupan pedagoški život škole u kojoj se održava praksa: upoznati se s normativnim aktima škole, različitim nastavničkim zaduženjima, radom s učenicima s posebnim potrebama, informirati se o suradnji škole s knjižnicama i muzejima i dr.
Treba voditi Dnevnik metodičke prakse. Osim navođenja temeljnih podataka (točan naziv ustanove, adresa, ime mentora, opis prostora u kojemu se obavlja nastava povijesti i općih uvjeta u školi), u Dnevniku student uspoređuje primjenu određenih metodičkih postulata (koje je upoznao na Metodici nastave povijesti I i II) u radu mentora s njihovom realizacijom, tj. koliko je njihova (ne)primjena posljedica objektivnih okolnosti, a koliko subjektivnih uzroka. Svaki pojedini sat kojemu je pribivao student podrobno opisuje. Uz formalne podatke (dan, sat, razredni odjel, tema), navodi i ishode učenja, artikulaciju nastavnog sata, način rada mentora (metode i oblici rada, korištenje nastavnih sredstava i pomagala) i aktivnosti učenika te osobna zapažanja.
Dnevnik potpisuju nastavnik kod kojega je student hospitirao (mentor) i ravnatelj škole, uz ovjeru pečatom.
Dnevnik student predaje nositelju kolegija, kao i potvrdnicu o obavljenoj stručno-pedagoškoj praksi.
Student mora napisati pripremu oglednog predavanja prema obrascu za učitelje, odnosno obrascu za nastavnike. Priprema mora biti podrobna i iscrpna, predviđati svaki didaktički korak i aktivnosti za učenike. Student izabire jednog od ovlaštenih mentora i u dogovoru s njim utvrđuje datum i temu oglednog predavanja. Ako student nije kod tog mentora hospitirao, mora kod njega gostovati na najmanje 5 sati predavanja da bi se upoznao s mentorom, učenicima i radnom sredinom.
Pripremu oglednog predavanja student predaje nositelju kolegija koji ju ocjenjuje i odobrava ili vraća na doradu. Nakon što nositelj kolegija odobri i potpiše pripremu, student treba održati ogledno predavanje. Po održanom oglednom predavanju mentor se potpisuje na pripremu potvrđujući održavanje oglednog predavanja i zapisuje ocjenu.
Pri kraju semestra nositelj kolegija će zakazati termine održavanja analize metodičke prakse. Student je dužan doći na raspravu.
Ocjena Metodičke prakse: u obzir se uzimaju ocjena Dnevnika metodičke prakse, ocjena pripreme oglednog predavanja, ocjena oglednog predavanja i ocjena sudjelovanja u analizi metodičke prakse. Ispit se ne polaže, nego se na temelju gore navedenih parametara i stupnja njihova zadovoljenja formira završna ocjena iz Metodičke prakse.
Kontaktiranje s nastavnikom odvija se u vrijeme konzultacija. Konzultacije mogu biti dogovorene i izvan zadanih termina u slučaju da je student spriječen drugim studijskim obvezama. Svakodnevno (dvosmjerno) kontaktiranje omogućuje se elektroničkom poštom.
Ovlašteni mentori metodičke prakse nastave povijesti su:
mr. sc. Daniel Bogešić, Pazinski kolegij – klasična gimnazija Pazin, Jurja Dobrile 6, Pazin
Igor Jovanović, prof., OŠ Veli Vrh, J. Zahtile 1, Pula
Igor Šaponja, prof., Strukovna škola, Zagrebačka 22, Pula / Ekonomska škola, Kovačićeva 3, Pula
Obrazac za vođenje Dnevnika metodičke prakse
Dnevnik ne mora biti pisan formalno prema ovom obrascu (tj. u rubrikama), može se pisati i opisno, bitno je da sadrži sve sastavnice.
Blok-sati vode se kao dva sata. Kao sati hospitiranja računaju se i sati u kojima je mentor upoznavao studenta s radom škole, kao i sate rada s mentorom te sati provedeni na terenskoj nastavi. Student u dnevniku treba opisati tijek i tih sati. Ukupno je potrebno voditi dnevnik 30 sati.
Ako je student hospitirao kod više od jednog nastavnika povijesti u školi, za svaki sat treba navesti koji ga je nastavnik održao (inače je dovoljno u uvodnom dijelu dnevnika navesti ime i prezime nastavnika).
Potrebno je u dnevniku priložiti raspored sati, podatke o udžbenicima, radnim bilježnicama, radnim listovima i dr. izvorima prema kojima je nastavnik izvodio nastavu.
Ako je student održao jedno ili više pripremnih predavanja, treba ih opisati u dnevniku. Student treba zapisati primjedbe i savjete mentora o pripremnom predavanju. Uz dnevnik treba priložiti pripreme za pripremna predavanja. Sati pripremnih predavanja ubrajaju se u 30 sati.
Na kraju dnevnika potrebno je napisati kratak (pola do jedne stranice) sažetak hospitacija: gdje, od kada do kada, kod koga, kakva je znanja i vještine student stekao i sl. Ispod sažetka trebaju se potpisati student i mentor.